خرداد ۳۰، ۱۳۸۸

نگاهی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور

در انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۲ خرداد، ایرانیان خارج از کشور شرکت گسترده و بی‌سابقه‌ای داشتند. آرای به دست‌آمده در خارج از کشور نکات معنادار و قابل درنگی را به نمایش می‌گذارند.

ایرانیان خارج از کشور با شرکت گسترده‌ی خود در انتخابات ریاست جمهوری یکی از رکوردهای تاریخ معاصر ایران را بر جا گذاشتند. در سی سال گذشته کمتر پیش آمده بود که نمایندگی‌های جمهوری اسلامی با انبوه کسانی روبرو شوند که خواهان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و انداختن رأی خود به سود نامزد مورد نظر خود هستند.

آرایی که در حوزه‌های مختلف خارج از کشور شمارش شده‌اند، نکات معنادار و تقریباَ قابل تعمیمی را به نمایش می‌گذارند. در بیش از ۱۵۰ حوزه‌ای که رأی‌گیری به عمل آمده، در کمتر از ده حوزه اکثریت آرا از آن محمود احمدی‌نژاد شده است. در بقیه‌ی حوزه‌ها میرحسین موسوی کسب‌کننده‌ی اکثریت آراست. در این حوزه‌ها فاصله‌ی فرد پیروز با نفر بعد، که معمولاَ محمود احمدی‌نژاد است، بسیار چشمگیر است.

آرای خاموش به کدام سو؟

از شرکت گسترده‌ای که این بار ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری داشتند و نیز از ترکیب آرای آنها می‌توان چنین استنباط کرد که اکثریت "آرای خاموش" دوره‌های قبل، این بار به طور طبیعی به سود نامزد اصلی غیرحاکم، یعنی میرحسین موسوی به صندوق‌ها ریخته شده‌اند. در این زمینه شاید کمتر بتوان تفاوت بارزی میان داخل و خارج از کشور بازشناخت. به عبارت دیگر، ترکیب آرا در خارج از کشور این ادعای رسمی که حضور گسترده‌تر و کم‌سابقه‌ی ایرانیان داخل کشور در پای صندوق‌ها به سود محمود احمدی‌نژاد تمام شده، به این یا آن میزان سؤال‌انگیز و قابل تردید ‌می‌کند.

محدودیت امکان دستکاری در آرا

نکته‌ی دیگر، سلامت روند انتخابات و شمارش آرا در حوزه‌های خارج از کشور است. سطح سواد و آگاهی رأی‌دهندگان که آنها را تا حدودی نسبت به صیانت آرایشان حساس‌تر می‌کند، کوچکی حوزه‌های انتخاباتی در خارج از کشور و نیز امکان محدود تقلب ودستکاری در آرای این حوزه‌ها سبب شده که آمار و ارقام ارائه‌شده با آنچه که واقعاَ در صندوق‌ها ریخته شده تطبیق داشته باشد. البته ایرانیان ساکن در برخی از حوزه‌های خارج از کشور (مانند مالزی) با شنیدن برخی آمار و ارقام مبهم و سؤال‌انگیز در برخی رسانه‌های نیمه رسمی داخل، فوراَ در صدد پیگیری برآمدند و نشان دادند که آمار واقعی دقیقاَ بر عکس آن چیزی است که در رسانه‌های یادشده عنوان شده است.

حضور گسترده‌ی ایرانیان خارج از کشور در انتخابات اخیر سبب شده که حساسیت آنها نسبت به نتایج اعلام‌شده در داخل کشور نیز در سطح قابل اعتنایی باشد و در اعتراض‌های اخیر نیز به سهم خود شریک باشند.DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر