خرداد ۲۷، ۱۳۸۸

درخواست موسوی: تداوم اعتراض با حفظ آرامش

میرحسین موسوی با صدور بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با خانواده های کشته شدگان راهپیمایی روز دوشنبه، از دستگیری فعالان سیاسی و محدودیت های رسانه ای انتقاد کرده است.

در این بیانیه از مردم خواسته شده، اعتراض خود را با حفظ آرامش ادامه دهند زیرا "راهی که ملت برای رسیدن به پیروزی و احقاق حقوق نقض شده اش انتخاب کرده است، استفاده از روش های صلح آمیز و دوری از خشونت است."

آقای موسوی با صدور اطلاعیه ای مرگ هشت نفر در جریان راهپیمایی روز دوشنبه حامیانش در میدان آزادی تهران، را "اقدام وحشیانه و کشتار مردمی" توصیف کرده و ضمن محکوم کردن آن، با خانواده های آنها و مصدمان حادثه ابراز همدردی کرده است.

انتشار نتایج انتخابات اعتراض گسترده نامزدهای جناح اصلاح طلب و طرفداران آنها را به دنبال داشته و شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران در چهار روز اخیر شاهد ناآرامی بوده است.

روز دوشنبه، 25 خرداد صدها هزار نفر از حامیان آقای موسوی در خیابان مرکزی شهر تهران به راهپیمایی پرداختند و این راهپیمایی آرام در ساعات پایانی به خشونت کشیده شد. بنابر گزارشهای رسمی در جریان آن هشت نفر کشته و 29 نفر زخمی شدند.

بنابر گزارشها آقای موسوی از حامیان خود خواسته در روز پنج شنبه برای همدردی با خانواده کشته شدگان با استفاده از نمادهای سوگواری در مساجد و تکایا با خانواده بازماندگان ابراز همدردی کنند یا به راهپیمایی مسالمت آمیز بپردازند.

دستگیری های گسترده

در چهار روز اخیر تعداد زیادی از فعالان سیاسی از جناح اصلاح طلب و دانشجویان و تظاهر کنندگان از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی دستگیر شده اند.

آقای موسوی در این بیانیه دستگیری های گسترده فعالان سیاسی در روزهای اخیر را نشانه ای از یک واقعیت دانسته است که "عاملان تقلب و سپس بلوا کمترین شناختی نسبت به حقیقت اعتراضات مردم ندارند و با توهم این که سازماندهی تشکیلاتی عظیمی در ورای حرکت های مردم قرار دارد، خود را تسلی می دهند تا باور نکنند که طبیعت خودجوش واکنش های مردم خبر از ادامه دار بودن آن تا رسیدن به نتیجه می دهد."

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شدت به نتیجه آرا معترض است و با محکوم کردن دستگیری های اخیر هشدار داده است که "گسترش این رویه ها تنها بر زشتی چهره مخالفان ملت و انگیزه مردم ربرای توسعه اعتراضات می افزاید."

در این بیانیه تجمع اعتراض آمیز صدها هزار نفر از شهروندان تهرانی در روز دوشنبه "دفاع از حق و صیانت از رای" توصیف شده که به عقیده وی به منظور دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام انجام گرفت.

به گفته آقای موسوی، این تجمع "اصحاب دروغ را چنان به خشم آورد که تحمل نیاوردند و کوشیدند شیرینی این همایش پرشکوه را با برخورد سبعانه به کام دوستداران ایران تلخ کنند."

آخرین نخست وزیر ایران با محکوم کردن کسانی که به آشوب و تخریب اموال دست می زنند، گفته است: "ما در پی اعتراض آرام به روند ناسالم برگزاری انتخابات و تحقق هدف ابطال انتخابات و تجدید آن بر اساس راهکارهایی هستیم که عدم تکرار تقلب های فضاحت بار انتخاب پیشین را تضمین کند."

محدودیت رسانه ای

آقای موسوی با انتقاد از محدودیت های اعمال شده بر رسانه ها می نویسد: "دولتی که رسیدن صدای مخالفانش را از طریق چند روزنامه و پایگاه خبری طاقت نمی آورد لاجرم به دست خود، نگاه جامعه را به رسانه های بیرون از مرزها معطوف می کند."

در ادامه این بیانیه با انتقاد از دولت آمده است: "دولت با همکاری صدا و سیما کوشش می کند این موج سبز مردمی را وابسته به بیگانگان جلوه دهد. غافل از آنکه اقبال به رسانه های خارجی نه ناشی از توفیق این رسانه ها در جلب مخاطب و یا وابستگی این جریان مردمی به خارج بلکه حاصل بی تدبیری و فضای بسته رسانه ای است."

بنابر گزارشها، محدودیت های گسترده ای بر تعدادی از روزنامه های داخلی وضع شده تا ظاهرا از انعکاس اخبار مربوط به اعتراضات در داخل کشور جلوگیری شود.

در حالی که اخبار و گزارش های مربوط به مخالفت مردم با نتیجه انتخابات به طور وسیع در سطح جهان انتشار یافته، گفته می شود که دستگاه های دولتی جمهوری اسلامی به اقدامات مختلفی برای جلوگیری از دسترسی مردم به اخبار این حوادث مبادرت کرده اند.

از جمله اقدامات دولت در محدود ساختن دسترسی آزادانه به اطلاعات، محدویت های شدیدی است که در زمینه ارتباط اینترنتی و شبکه مبادله پیامک و اختلال در تلویزیون های ماهواره ای، از جمله شبکه تلویزیون فارسی بی بی سی ایجاد شده است.

بنابر گزارشها بخش رسانه های خارجی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، اعلام کرده است که خبرنگاران اجازه ندارند در سطح شهر آزادانه به تهیه گزارش یا فیلم خبری مبادرت کنند.

گفته می شود که وزارت ارشاد به خبرنگاران خارجی اطلاع داده که تنها حق دارند از گردهمایی های دارای مجوز دولتی گزارش تهیه کنند و حق ارسال خبر در مورد حوادث و تحولات خبری دیگر را ندارند.BBC

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر