خرداد ۲۹، ۱۳۸۸

عوض شدن دید غربی‌ها نسبت به ایران

سرویس‌های اینترنتی مانند تویتر، فیس بوک و یوتیوب این امکان را به وجود آورد‌ه‌اند که جهانیان از اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، مطلع شوند. مارکوس میشائلزن (Marcus Michaelsen)، پژوهشگر و کارشناس اینترنت در ایران، در مصاحبه با سایت شبکه‌ی ‌یک تلویزیون آلمان می‌گوید، اعتراضات مردمی در روزهای گذشته باعث شده که دید غربی‌ها نسبت به ایران و ایرانی عوض شود. او معتقد است که این اعتراضات تصویری را که از ایران در ذهن جهانیان بود، یعنی یک جامعه‌ی بسته و استبداد‌زده، بکلی عوض کرده است. وی می‌گوید: «ما دیگر تنها تصاویر یک رژیم خودکامه را که در پی ساخت بمب هسته‌ای است نمی‌بینیم، بلکه در کنار آن یک جامعه‌ی متمدن سرزنده را هم مشاهده می‌کنیم، انسان‌هایی که خواهان دموکراسی برای خود و سرزمینشان هستند.»

هر ایرانی، یک خبرنگار

نبود رسانه‌های مستقل در ایران باعث شده است که شهروندان ایرانی همچون خبرنگاران عمل ‌کنند و آخرین اخبار مربوط به اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را با تلفن همراه و اینترنت به دورترین نقاط جهان بفرستند. برای نمونه، خبر حضور میرحسین موسوی در تظاهرات روز دوشنبه (۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد) چند ساعت زود‌تر از خبرگزاری‌های رسمی از طریق تویتر منتشر شد.

میشائلزن می‌گوید که علاوه بر آن معترضان می‌توانند برنامه‌های خود را با یکدیگر تنظیم کنند و برای تظاهرات در محل خاصی قرار بگذارند. او با تحسین می‌گوید که در ایران ۲۲ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند.

این ایران‌شناس و کارشناس اینترنت در پاسخ به این پرسش که آیا اینترنت می‌تواند باعث پیروزی اپوزیسیون شود می‌گوید، در این زمینه احتمالا اینترنت تاثیری آنچنانی نخواهد داشت. آنچه در این راستا مهم است، این است که تا کی معترضان حرکت‌های اعتراضی خود را ادامه دهند و اینکه مردم تا چه حد از موسوی و کروبی پشتیبانی کنند.

میشائلزن معتقد است که جامعه‌ی شهری ایران همیشه آمادگی پذیرش تحولات مدرن را داشته و به غرب نزدیک بوده است. به گفته‌ی او اینترنت در سال‌های گذشته استقبال مردم از نوآوری و علاقه به غرب را بیشتر کرده است و باعث تنگ‌تر شدن رابطه میان ایرانیان ساکن ایران و پناهندگان و مهاجرانی شده است که پس از انقلاب ناچار به ترک میهن خود شده‌اند.

دولت در فکر ایجاد یک «اینترنت مدار بسته»

میشائلزن در پایان مصاحبه‌اش هشدار می‌دهد که اگر در ایران اعتراضات مردمی آنطور که باید نتیجه‌بخش نباشند و احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بماند، احتمال تشدید سانسور و تحدید بیشتر آزادی مطبوعات زیاد است. او خبر می‌دهد که اخیرا در درون هیئت دولت، ایجاد یک «اینترنت مدار بسته»، اینترنتی که فقط ویژه‌ی ایران است و با جهان خارج ارتباط ندارد، مطرح شده است.DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر