آذر ۰۵، ۱۳۸۸

اکبر گنجی در شهر کلن



جنبش سبز یک طیف وسیع است. این سر طیف‌اش ممکن است کسانی باشند که بگویند ما حتی قوانین مجلس ایران را هم قبول داریم. یک سر طیف هم می‌توانند کسانی باشند که حتی اسلام را قبول ندارند. شما نمی‌توانید بگویید برای همه یک حکم دارد. یک جنبش اجتماعی وسیع است که در آن همه آزادانه دارند کارهایشان را می‌کنند. طبعاً در این جنبش کسانی چهره‌های شاخص هستند.

من در هر زمینه‌ای که روشنگری شود، صددرصد موافقم. ولی راجع به چیزهایی که شقاق در جنبش ایجاد می‌کند، معتقدم نباید کرد. باید گذاشت زمانی که جنبش پیروز شد، اختلاف‌هایمان را سر صندوق رأی حل کنیم. یعنی باید توافق کنیم که شما یک حزب دارید، من یک حزب، ایشان هم یک حزب. صدتا حزب است. حزب هم برنامه‌هایش را دقیق به مردم اعلام می‌کند، بعد مردم می‌توانند به آن برنامه‌ای که می‌پسندند رأی دهند. صندوق رأی تکلیف را روشن می‌کند.

ولی امروز مثلاً ما وارد بحث‌هایی شویم که دعوا ایجاد می‌کند، من این را به سود جنبش نمی‌بینم. ولی روشنگری در هر زمینه‌ای، مثلاً این که ما سر خشونت بحث کنیم که سی سال خشونت بوده، بگوییم ما خشونت به کار نخواهیم برد. باید روی این قطعاً بحث کنیم. قطعاً امروز باید با همدیگر توافق کنیم که اگر در ایران گذار به دموکراسی صورت گرفت، هر کسی که حاکم شد، خشونت به کار نبرد. هر رژیمی که حاکم شد، مخالفین خودش را زندانی نکند. باید روی این‌ها بحث کنیم.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر